Skyltfönstret

Publicerad 2013-04-17 20:52:00 i Humor

Idag var jag och köpte skor. Ni läsare som titt som tätt tittar in här ibland vet att det inte alltid är det lättaste för mig eftersom mina fötter utan problem hade platsat som originalskiss för hobbitfötterna i Sagan om ringen filmerna.

Hur som helst skulle jag inte köpa vanliga skor idag utan arbetsskor. Vilket faktiskt är lättare då arbetsskor för tjejer och killar ser likadana ut så storlekar är sällan ett problem. Om det är någon, inte helt ovanligt, som kollar konstigt på mig när jag frågar efter mina 39or så kan jag alltid säga att det är en present till en tjej. Fast aa.. eller njae.. men ändå, ni fattar ju.

Ingenting av tidigare text har egentligen någonting med själva historien att göra utan historien handlar egentligen om en skylt, en enkel skylt. Gick in i affären och möttes av den här skylten. En stor skylt var det, den var fasttejpad på glasdörren precis i höjd med mitt ansikte så även om jag skulle försöka skulle jag inte kunna missa den här skylten. Det här var alltså, för att förtydliga ytterligare lite grann, ingen vanlig skylt. Det här var en skylt som inte hade lärt sig det här med personligt utrymme och sådär eftersom dörrarna öppnades långsammare än vad jag hade räknat med. Du behöver inte vara raketforskare för att räkna ut att jag i princip råkade skalla skylten, men ja, den verkade vara van för den varken klagade eller sa någonting om det.

Skyltens enda budskap var i vilket fall som helst: ”Lämna in medhavd kasse/ryggsäck i kassan innan du går in i butiken.”

”Jaja” tänkte jag som hade med mig en kasse innehållandes en matlåda som tidigare under dagen var full med lasagne men numera ser ut som ett hus gör efter en hemmafest där det enda som serverades var tequila. Gick fram till kassan, sa hej och räckte över kassen med min tequilafestrester-liknande matlåda och log. Kassörskan, en söt tjej i min ålder, tittade på mig och öppnade munnen, stängde munnen, tog emot kassen, tittade i den, tittade på mig och såg ut ungefär såhär:

Hon: ”Ska jag ge den här till någon eller vadå?”

Jag: ”Nej, varför skulle du det? Det står på skylten att man ska gå hit först och lämna in sin kasse i kassan, så det är det jag gör!”

Hon:

Jag:" …"

Hon tog ytterst tveksamt kassen och la den vid kassan och muttrade någonting tyst, förmodligen ingenting jättevänligt eller charmigt chansar jag på.

Valde efter ett tag ut ett par skor och gick tillbaka till kassan. Men den söta, numera otrevliga tjejen hade gått iväg och istället stod det en äldre dam där tillsammans med en av hennes kollegor som stod precis bredvid och de avbröt sitt samtal när jag kom fram för att betala. Precis när jag tänkte be om att få tillbaka min kasse hör jag den söta, otrevliga och numera elaka tjejen skrika: ”Han har en påse i kassan, den med en matlåda i!” med en lite nonchalant röst kryddad med ett uns av ironi. Och då såg den äldre damen och hennes kollega ut ungefär såhär:

Allt det här på grund av en jävla skylt alltså.

 

Kommentarer

Postat av: Pichunter

Publicerad 2013-04-19 19:13:57

LIKE THE PICS!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexander Konradsson

Det kan handla om ninjor här, fast oftast inte. Tror även att grunden till ett lyckat förhållande bygger på att acceptera varandras val av lösgodis! Åsikter, synpunkter, kritik, beröm eller varför inte lite näthat? Kontaktas lättast på: [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela