Olika nyanser av smarthet

Publicerad 2013-03-04 13:05:00 i Humor

Så jag, mamma, MS och min bror satt och åt middag igår som en helt vanlig familj gör ibland på söndagar. ”Ska vi spela spel sen?” frågar min bror som han gör varje gång vi sitter och äter tillsammans, alla stönar ”Neeej” till svar som vi gör varje gång vi sitter och äter tillsammans.

Eftersom han vet om att alla kommer svara just nej så har han under årens lopp utvecklat en taktik för det här, vi är rätt säkra på att det beror på att han gillar uppmärksamhet och har ett väldigt stort bekräftelsebehov så han låter tiden gå en stund och lite senare väljer han ut en person som blir kvällens måltavla. Igår var det jag.

Och om ni nu av någon märklig anledning tror att han frågar mig snällt igen om jag vill vara med på vilken lek han nu har tänkt leka så har ni fel, igår började han med: ”Säg en bokstav Alexander!” Och jag borde veta bättre efter 20 års gemensamhet men jag svarade utan att tänka som jag alltför ofta gör: ”G”. Och så var det igång.

Efter att jag hade svarat la han fram ett papper framför mig med: ”_ _ _ _ _  _ _ _ _” ritat på det. ”Nu blev det en kulle!” sa han och log förtjust. Efter många suckar och gissningar kom jag tillslut på ordet som var ”Röjar Ralf”…

… när jag sen kontrade med ”Sköldpaddssällskap” var det tydligen inte kul att spela mer tyckte han.

Sen började vi diskutera någonting allihop istället och när vi diskuterar något i vår familj så innebär det oftast att jag, som väljer att kalla mig själv ”streetsmart” hellre än ja… smart, tar en tillbakalutad position i stolen och väntar tills jag känner att jag har någonting smart eller intressant att säga istället för att aktivt delta i diskussionen. Igår slutade det med:

”Men va fan, har ni tänkt på att det här är jävligt orättvist egentligen, alla era namn börjar på M, Mathias (bror) börjar på M, MS börjar på M och Mamma börjar på M.”

Tystnad.

Blickarna riktas mot mig men fortfarande tystnad.

Mamma bryter den då jobbiga tystnaden och säger: ”Du är medveten om att alla mammor har ett namn och att jag heter Ann eller hur?”

kort tystnad igen..."Som börjar på A"

Som sagt, streetsmart.

 

 

Kommentarer

Postat av: oggiev

Publicerad 2013-03-04 15:22:35

Men.... är det inte ett "L" i "Röjar Ralf"? :)

Svar: hahaha det har du helt rätt i, kom inte ihåg vilken bokstav jag sa först så tog nån random när jag skrev bara, borde ha kollat de där! fan va dum jag är....
Alexander Konradsson

Postat av: De du

Publicerad 2013-03-04 17:44:54

....Inte dum... Streetsmart!

Postat av: Kim

Publicerad 2013-03-04 20:57:54

Haha väldigt kul!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexander Konradsson

Det kan handla om ninjor här, fast oftast inte. Tror även att grunden till ett lyckat förhållande bygger på att acceptera varandras val av lösgodis! Åsikter, synpunkter, kritik, beröm eller varför inte lite näthat? Kontaktas lättast på: [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela