En åkej historia

Publicerad 2013-02-20 10:47:00 i Allmänt

Att köpa skor för mig är ungefär som att vara 119 cm på Gröna Lund, man får vara där och kolla på när alla andra skrattar och har kul men man är för kort för att få åka någon av de roliga attraktionerna själv.

Jag har nämligen storlek 40 i skostorlek, eller egentligen i skor med små storlekar, annars passar 39 också.

När jag var i Stockholm en gång för något år sedan och frågade en vacker kvinna i sina bästa år om de hade skorna jag hade prövat fast i storlek 39 istället så tittade hon på mig och sa kort och gott: "Ojdå." och gick iväg.
Hon kom tillbaka med ett annat par skor och sa: "De här de enda skorna vi har i den storleken." Kort tystnad. "De är från barnavdelningen."
"De har kardborreband?" Sa jag.

Det var en traumatisk upplevelse i mitt liv.

Hur som helst så skulle jag köpa skor igår, och det gick ungefär som vanligt. Väldigt dåligt, väldigt länge alltså. Men tillslut hittade jag och A en butik som såg ut att ha vägrat följa med resten av världen in i 2000-talet. Åkes skor hette den.

Vid tidpunkten vi hittade Åkes skor hade vi varit på stan i flera timmar och köpt på oss massor med andra grejer, det är inte det att jag försöker få oss att framstå som några svenska Hollywood fruar här, nej absolut inte! Det var nämligen så att vi testade en produkt som heter "foot warmer" innan vi gick på stan, man lägger ner tunna sulor i skorna så att de blir varma i upp till fem timmar. Och det blev varmt, i mina tankar vill jag påstå att det förmodligen är så det känns att gå på glödande kol men jag chansar på att det är en lite eventuellt överdriven tanke.

Det är en grym idé, "foot warmer" det är det. Men när man är på stan och ska köpa skor är det kanske inte det mest genomtänkta man kan göra. Stackars Åke ändrade nämligen ansiktsuttryck och ryggade bakåt när jag tog av mig mina skor. Det luktade inte hallon.

När jag frågade om han hade storlek 39 istället såg jag hur Åke tänkte efter hur sådana små fötter kan utsöndra så mycket förorenad luft på en gång. Så jag försökte snyggt lägga in kommentaren: "har du testat "foot warmer" eller?"

Det hade inte Åke.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexander Konradsson

Det kan handla om ninjor här, fast oftast inte. Tror även att grunden till ett lyckat förhållande bygger på att acceptera varandras val av lösgodis! Åsikter, synpunkter, kritik, beröm eller varför inte lite näthat? Kontaktas lättast på: [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela